top of page

Restauratie Process

De Barend van Spreekens is voor haar leeftijd in redelijke conditie. Om haar in volledige  originele staat terug te brengen zoals zij werd afgeleverd in 1933 zal zij volledig gerestaureerd worden. De uitgelezen plek hiervoor is op de museumhaven Willemsoord  te Den Helder. 

Restauratieplaats

De restauratieplaats van de BVS zal de Medemblikkerloods op Willemsoord zijn.

Bij deze restauratie zullen we gebruik kunnen maken van de kennis en kunde van Bert van Baar van de Bootbouwschool en Dirk Reitsma, een zeer bedreven vakman in het herstellen en bouwen van klassieke schepen. Daarnaast zullen we ook gebruik kunnen maken van de specifieke gereedschappen en werktuigen die onontbeerlijk zijn voor het restaureren van oude schepen.

Restauratie Punten

  • Volledig strippen van alle demonteerbare onderdelen binnen boord en buiten boord

  • Volledig strippen en weghalen huidige verf lagen binnenboord en buitenboord

  • Inspectie van de huid zowel binnenboord en buitenboord

  • Inspectie schroeftunnel, schroef en aandrijfas. Demontage daarvan

  • Achter- en voordek vervangen door Teak

  • Motorkap terug brengen in originele staat

  • Perkins P6m demonteren en weghalen van de motor steunen. Revisatie van de originele motor indien mogelijk

  • Bilge pomp inspecteren/vervangen

  • Stalen spanten aan binnenkant van de huid vervangen door RVS spanten

  • Roerblad demonteren. Stalen beslag vervangen door RVS beslag

  • Stootwangen inspecteren en vervangen van de stootwang zakken

  • Electra binnen en buitenboord vervangen

  • Originele kleur codes worden in acht genomen voor aanbreng nieuwe verflagen

bottom of page